Training Waarderend in gesprek: een gesprek van mens tot mens!

‘Waarderend in Gesprek’ is niet zomaar een training in gesprekstechnieken, deze training gaat een stap verder. Wij leren je hoe je vragen stelt waarvan je wellicht dacht dat je die niet zou durven of kunnen stellen. De vraag achter de vraag om het onderliggend probleem te vinden. En je leert op een ontspannen wijze tot de kern te komen.  ‘Waarderend in Gesprek’ is een waardevolle aanvulling voor iedereen die al eerder meedeed aan de training ‘Mediationvaardigheden’ of wie vanuit eerdere opleidingen al veel basiskennis heeft over gespreksvoering en hierin graag meer verdieping wil.

Gaat het in deze training dan alleen over wat er goed gaat?

Wanneer het gaat over ‘motiverende gespreksvoering’, ‘waarderend onderzoeken’ of ‘waarderende gespreksvoering’ leeft vaak het idee dat we ons alleen maar richten op het positieve en dat we het negatieve vermijden onder het mom ‘we moeten vooral positief zijn’. Als het gaat over ‘echt een goed gesprek’ wordt vaak de aanname gedaan dat dit soort gesprekken veel tijd kosten en geen concrete resultaten opleveren. Waarom zou jij je willen versterken in lange gesprekken, die je veel tijd kosten, die niet tot de kern komen en ook niets opleveren?!

icon-lichtbulb

Pas wanneer je weet wat er echt speelt, kun jij een betekenisvolle rol vervullen.

Je ziet en spreekt als professional meerdere burgers en cliënten per week, en voert vaak meerdere gesprekken per dag. Je hebt een nieuw gesprek met een burger of cliënt, maar bent eigenlijk met je hoofd nog bij het vorige gesprek. In je tweede gesprek laat je gesprekspartner een bijzinnetje vallen ‘Jullie reageren nooit op tijd op mijn mailtjes!’. ‘Onzin,’ denk jij, ‘we reageren heus wel en we zijn nu toch in gesprek?!’. Omwille van de tijd ga je verder met waar de burger of cliënt voor kwam: de aanvraag van een scootmobiel bespreken. Het valt je op dat je gesprekspartner vlekken in zijn nek heeft – je vraagt je af ‘Zou hij gespannen zijn?’ en je vult zelf je vraag in. ‘Ach dat is toch nergens voor nodig?’ Jullie kennen elkaar al een tijdje en je bent hier in het belang van hem. Je komt om te helpen, niet om te oordelen. Je gaat verder. Je geeft op basis van de regelgeving aan wat de indicatie is en vertelt welke hulp beschikbaar is en hoe hij het aan kan vragen. Hij zegt ‘ja’ en je neemt afscheid. Onderweg naar je volgende afspraak vraag je je nog af wat hij nu eigenlijk echt vindt van de hele situatie.

Het bij je houden van je gevoelens leidt tot verwijdering. Het delen ervan brengt je dichter bij elkaar!

Wat zou de impact op jouw gesprekken zijn als je ze vanuit kalmte en oprechte nieuwsgierigheid kunt voeren? Als je na afloop samen weet: we hebben alle invalshoeken verzameld. We hebben de inhoud besproken, maar ook besproken wat er in eerste instantie niet gezegd is. Je weet dat de ander zich serieus genomen voelt en je, ondanks verschillende visies of belangen, tot een gedragen besluit komt. Je weet: het advies wat ik nu uitbreng, het besluit wat ik neem, doet recht aan deze persoon en deze situatie.

icon-verward
icon-vraagteken

Door vertragen ga je sneller?

We kennen allemaal wel ‘Dat Ene Belangrijke Gesprek’.  Een gesprek wat echt belangrijk is en waarvan je weet dat er veel moet gebeuren om tot een gezamenlijk besluit of gedeelde visie te komen.

Voorheen gingen wij dan heel hard werken: de inhoud uitgebreid voorbereiden, voorbespreken, alle mogelijke scenario’s uitdenken (als hij… dan zeg ik…) en dan het gesprek aangaan – letterlijk voorovergebogen en op het puntje van onze stoel.

Vanuit onze eigen ervaring hebben we geleerd dat heel hard werken in gesprekken helemaal niet zo effectief is. Natuurlijk overkomt het ons ook nog wel eens – zo’n gesprek waarin we ons toch laten verleiden tot hard werken. We geloven dan zo in “De Oplossing” dat we het niet kunnen loslaten. Vaker kiezen we voor ‘minder is meer’ en dan merken wij dat wie ruimte biedt, tot betere keuzes, besluiten of afspraken komt. En na afloop hebben we energie over! Dat gunnen we jou ook.

Wachten tot de training? Of weten wat je nu al kunt doen.

Onze tip aan jou: besteed in je voorbereiding meer tijd aan jezelf, het proces en minder aan de inhoud. Zorg ervoor wanneer je in gesprek gaat, dat je er ook daadwerkelijk mentaal bij bent. We vliegen te vaak van het ene gesprek naar het andere. Doorbreek dit door tussen de gesprekken korte pauzes te houden om je mentaal voor te bereiden op je volgende afspraak.

Wat zijn nu de veelvoorkomende valkuilen en ergernissen?

Wie de vaardigheden die horen bij waarderende gespreksvoering nog niet volledig beheerst, herkent vast één of meerdere punten uit onderstaand rijtje:

  • Als het gesprek lastig is, zit je erg in je hoofd en blijft het je bezig houden.
  • Je zit tijdens het nieuwe gesprek nog met je gedachten bij het vorige gesprek.
  • Je draait om het echte probleem heen en verpakt je boodschap met een mooie, grote strik omdat je de ander niet wilt kwetsen.
  • Je vindt veel gesprekken te oppervlakkig: je mist de echte aandacht voor elkaar, de diepgang en de bereidheid om echt naar elkaar te luisteren.
  • Achteraf heb je het gevoel dat er over veel besproken is, maar het echte issue niet op tafel is gekomen.
  • Je voelt dat de ‘ja’ van de ander eigenlijk een ‘nee’ is en voorziet dat de afspraken niet nagekomen zullen worden. Na afloop realiseer jij je dat je belangrijke signalen niet voldoende hebt benut.

‘Wat een verademing nu ik dit allemaal weet – nu kan ik alles wat ik zie, hoor of aanvoel benutten en dat geeft zoveel meerwaarde aan het gesprek!’

Dit is wat een deelnemer ons in de pauze vertelde en dat is precies waar we deze training op richten: meerwaarde in gesprekken. Want anderen ons terugkoppelde, is:

‘Ik had gehoord van ‘de onderstroom’ in gesprekken, maar miste de vertaalslag naar de praktijk. Nu weet ik hoe ik om kan gaan met de onderstroom.’

‘Meegenomen in de kunst van het vragen stellen, en vervolgens kunnen testen hoe een vraag valt – echt heel leerzaam!’

‘Hoog niveau van trainen, heel fijn!’

‘Dit gaat verder dan de communicatietrainingen die ik tot nu toe bijwoonde en deze training gaf mij concrete instrumenten in handen om betere gesprekken te voeren.’

Betere gesprekken, in minder tijd, hoger rendement en… meer plezier!

In de training ‘Waarderend in Gesprek’ leren wij je meer af dan aan, en je leert vooral over jezelf. Hoe jij jezelf meebrengt in het gesprek en hoe je daar – nu je er toch bent! - het meeste uithaalt.

De training ‘Waarderend in Gesprek’ gaat over:

  • Open en nieuwsgierig op zoek naar het beste in een persoon, team of organisatie.
  • Effectief omgaan met tegenstellingen, botsende belangen en wensen.
  • Het lef hebben om niet het monopolie op de waarheid te hoeven hebben.
  • Oprecht openstaan voor alle invalshoeken en bereid zijn om deze te verzamelen.
  • Ruimte creëren voor jezelf en de ander.
  • Je inleven in de wereld van de ander.
  • Verhalen vertellen, en dan met name over je successen.
  • Op zoek naar wat er speelt in de onderstroom, zonder echt een antwoord te hoeven krijgen.
  • Vragen stellen die gericht zijn op uitzoomen en waarvan je het antwoord niet kunt voorspellen.

Wij willen graag het voorbeeld zijn en nemen die houding ook aan wanneer we de training geven. We leren van en met elkaar. Ook wij hebben als trainers niet het monopolie op de waarheid en leren – mede dankzij jullie – elke dag weer. We leren je niet ‘even een trucje’ en proberen je ook niet in een format te duwen. Natuurlijk delen we graag onze kennis, faciliteren we het leerproces en bieden we je de onderwerpen aan die bijdragen aan het doel: echt goede gesprekken van mens tot mens, waarin vragen gesteld kunnen worden die ertoe doen en die beide partijen iets opleveren.

We kijken naar wat jij lastig vindt in gesprekken en we onderzoeken de aanpak die het beste bij jou past. We maken samen de balans op: hoe effectief is je aanpak, wat kun jij doen om in minder tijd en met minder energie, méér uit het gesprek te halen?

Kies je voor Stuut TCB, dan kies je voor: 

icon-praktijkgericht

Praktijkgericht

Wie zit er te wachten op een lang theoretisch verhaal van een trainer die al lange tijd niet meer ‘met de voeten in de klei’ heeft gestaan? Waarna je je hele manier van gesprekken moet aanpassen zodat het past binnen het ‘format’ van het trainingsbureau? Jij vast niet!

We werken met jullie praktijkvoorbeelden en delen kennis waarvan wij weten dat ze in de praktijk werken en die je gemakkelijk eigen kunt maken.

icon-interactief

Interactief

We horen vaak dat de tijd voorbij is gevlogen en dat is precies wat we graag willen. Het betekent dat je prettig hebt gewerkt en onze training al je focus had.

icon-laagdrempelig

Laagdrempelig

Niemand wil voor de groep staan en ‘afgaan’ (zo zien wij het niet, maar zo voelt het soms wel). Wij creëren een sfeer waar het voor iedereen mogelijk is om mee te doen. Het is en blijft een vaardighedentraining; het gaat over leren en doen, maar wel op de manier die voor jou fijn is. Bij ons moet niks en we vragen je niet over je eigen grens heen te gaan.

icon-direct-toepasbaar

Direct toepasbaar

‘Ik heb de vaardigheden de volgende dag gelijk ingezet en ik was aangenaam verrast over het effect!’. Dat is wat we je gunnen! Je besteedt tijd en energie in het volgen van een training, dan is het ook de bedoeling dat je er echt iets aan hebt in de praktijk. We maken het programma zo dat het voor iedereen mogelijk is om het snel succesvol toe te passen.

Wat levert een training 'Waarderend in Gesprek' je op?

  • Betere gesprekken in minder tijd met minder energie en meer resultaat.
  • Dat de relatie in stand blijft ondanks dat we van mening verschillen.
  • Dat je kunt zeggen wat je denkt en kunt vragen wat je wilt.
  • Inzicht in vastlopende gesprekken en de aanpak paraat hebben om dit vlot te trekken.
  • Je krijgt inzicht in je eigen referentiekader en je leert luisteren vanuit dit kader.
  • Door oprecht naar elkaar te luisteren hoor je meer. Op die manier krijg je een schat aan informatie om een goed en weloverwogen besluit te nemen.

Overtuigd zonder overtuigen. Leren hoe? Neem contact op!

Het programma

De training ‘Waarderende Gespreksvoering’ is uitermate geschikt voor iedereen die regelmatig in contact is met burgers, cliënten en/of collega’s, en die vaardiger wil worden in deze onderzoekende en verdiepende vorm van gespreksvoering. De training is gebaseerd op de ontwikkelbenadering waarbij niet het probleem centraal staat, maar je je vooral richt op wat er al goed werkt en waar je naartoe wilt. De waarderende gespreksvoering richt zich op de kwaliteiten en krachten. Het is een manier van gespreksvoering die verbindt, verdiept en verruimt om vanuit een gezamenlijk en breed referentiekader tot een gedeelde aanpak te komen. Je leert vragen te stellen die er toe doen en je leert je soepel bewegen tussen 'bovenstroom' en 'onderstroom'.

We behandelen de volgende onderwerpen:

  • Referentiekader
  • Zelfkennis
  • Communicatieniveaus
  • Kwaliteit van aanwezigheid
  • Luisteren en reageren
  • Soepel bewegen tussen boven- en onderstroom
  • Waarderend (door)vragen

En analyseren dit aan de hand van eigen praktijkvoorbeelden.

Na de training:

  • Beschik jij over een set vragen die jij in de praktijk kunt toepassen.
  • Herken je verschillende communicatieniveaus en kun je hiertussen soepel bewegen.
  • Weet je wat er voor nodig is om draagvlak voor beweging te creëren.
  • Weet je wat er voor nodig is om jouw kwaliteit van aanwezigheid te vergroten en wat jij hierin voor anderen kunt betekenen.
  • Ben je je bewust van jouw eigen referentiekader en hoe dit van invloed kan zijn op de interactie met de ander.

Overtuigd zonder overtuigen. Leren hoe? Vul dan onderstaand formulier in!

Ja, ik wil met jullie aan de slag!

Wij komen graag vrijblijvend met je in contact. We willen weten wat jou en jouw team bezighoudt, wat de training jullie moet opleveren en vervolgens vertellen wij op welke manier we van toegevoegde waarde zijn.

Download gratis boek

Je bent gespreksleider, maar je hebt helemáál niet het gevoel dat je ‘leidt’?

 

Versterk je gespreksvaardigheden met:

​ “Help! Het gesprek loopt bij me weg…”

PS: Onze drive is om samen te komen tot betere gesprekken met minder energie, in minder tijd en met meer resultaat. Wij denken dat dit binnen ieders bereik ligt – ongeacht niveau, leeftijd of ervaring. Door deze kennis met jullie te delen, komt dit via jullie ten goede aan de burgers en cliënten en je collega’s waarmee jullie werken. En dat vinden wij dan weer inspirerend!