We laten onze deelnemers aan het woord
Wat vinden anderen van de trainingen van Stuut TCB
Wij hebben de afgelopen jaren al heel wat mooie opdrachten mogen doen. Voor scholen in het basis-, voortgezet- en beroepsonderwijs, maar ook voor jeugdzorgprofessionals, wijkteams en belangenverenigingen. Zij zeggen hierover:
'Wanneer je laagdrempelig en heel effectief beter gespreken wil leren voeren dan adviseer ik je deze training. Hij is geschikt om te volgen met beginners en gevorderden door elkaar. Ik heb een aantal heel leerzame eyeopeners opgedaan die direct toepasbaar zijn in de praktijk. Wat mij betreft was de balans tussen informatie en opdrachten doen heel prettig. Het lukt Esther en André om een veilig klimaat te creëren als basis om te leren. In ons geval deed het feit dat de training online was, niets af aan de opbrengst!'
Londa Veenstra, Kwaliteitsmedewerker Wmo/Jeugd Gemeente Westerveld
‘Ik vind deze training zeer leerzaam. Er worden moeilijke gesprekken geoefend in een veilige omgeving. Er is geen goed of fout en dat is erg prettig.’
‘Ik dacht ‘Waarom een hele trainingsdag voor die paar lastige gesprekken per jaar?’, maar eigenlijk gaat het daar niet om: je kunt de tips voor ieder gesprek inzetten, ook de gesprekken die al goed lopen, worden hier beter van.’
‘Ik werk te hard, haha! Ik kan soms beter "lui" zijn en mag mijn "ondertiteling" aanzetten. Dat levert meer op!’ Door vertragen ga je sneller.
“Dit is nu eens een training waarbij wordt uitgegaan van wat er wél is en wat werkt, waarbij we zelf de leer- en ontwikkelwensen kunnen aanleveren. Daardoor maken ze maatwerk, zijn ze praktijkgericht en brengen ze het vanuit respect.”
“Ik heb al veel trainingen gehad en vond het vaak oppervlakkig. Bij de training ‘Waarderend in gesprek’ heb ik geleerd hoe ik tot echte verdieping en verbinding kom. Dat begint bij mezelf, en veel van de training ging daarover. Achteraf een cadeautje voor mezelf!”
“Als beginnend ambtenaar voel ik me soms onzeker in gesprekken met burgers en cliënten. Omdat ik nog jong en onervaren ben maakt dat ik me kleiner maak dan nodig; ik weet wat ik wil zeggen maar tijdens het gesprek vind ik het toch heel lastig om mijn visie te geven of een grens te stellen. De leeromgeving die jullie bieden is veilig, respectvol en gericht op wat je al wél kunt. Vanuit daar leer je verder, waarbij er ruimte is om het op je eigen manier te doen.”
'Ik vond de training heel waardevol én laagdrempelig. Ik vond de manier waarop jullie de cursus hebben gegeven heel erg fijn. Vooral het gegeven dat een ieder vanuit zijn eigen veiligheid mee kan doen én hierdoor in de mogelijkheid wordt gesteld om datgene te leren wat voor deze persoon op dat moment mogelijk is. Geen verplichte rollenspellen, maar juist kijken naar de manier van leren die bij de cursisten past.'
Marjolein Broekman, consulent sociaal domein (Wmo).
‘Zeer nuttig. Niet alleen voor alle collega’s individueel, maar het heeft ons ook als team veel gebracht. We zitten weer op één lijn en weten waar we de grens mogen trekken richting burgers, collega’s etc. Loop je tegen hetzelfde aan met je team, dan kun je deze trainers wel inhuren! ’
‘Jullie komen beiden heel kundig over. Als team zijn jullie samen heel goed, 1+1=3 zeg maar.’
‘We kregen veelal bureautrainers die het leuk wisten te vertellen, maar die zelf nog nooit een lastig oudergesprek hebben gevoerd. Bij jullie voelt dit anders, jullie zijn echte praktijktrainers die goed de theorie naar de praktijk weten te vertalen. Ik kon na de training al gelijk aan de slag met de tips!’
“In onze stad hebben we wijken met veel hoogopgeleide inwoners. Die zijn verbaal sterk en vaardig in het halen van hun doel. We voelen ons soms gewoon onvoldoende ‘opgewassen’ tegen deze inwoners. In jullie training nemen jullie ons mee in de onderwerpen die voor ons relevant zijn – het herkennen van het gedrag, hoe je het effectief kunt beïnvloeden en hoe we beter voor onszelf kunnen zorgen in lastige situaties. Ik kon het de volgende dag al toepassen – met succes!”
“Mijn team wilde wel leren over gesprekken met cliënten, maar wilde geen rollenspellen doen. Alleen vind maar eens een training die je de vaardigheden leert, praktisch en uitnodigend is, en waarin je wel kunt oefenen zonder dat het ongemakkelijk voelt. Jullie voelen goed aan wat werkt voor het team en gaan oplossingsgericht en creatief om met het leren door te doen. Iedereen doet mee, en leert!”
“Wie denkt dat problematiek met ‘lastige burgers en cliënten’ alleen in grote steden speelt, heeft het mis. Ook in ons dorp hebben we te maken met burgers en cliënten die een klacht indienen en hun advocaat meebrengen naar een gesprek als het hun niet aanstaat. Dat doet iets met je als professional en met collega’s in het team. We zien dat soms vanuit angst voor een klacht of proces grenzen worden verruimd, de boodschap té verpakt wordt gebracht en het zelfvertrouwen afneemt en de spanning juist toeneemt. Jullie hebben ons geleerd hoe we de gesprekken goed voorbereid in gaan, maar ook hoe wij vriendelijk duidelijk mogen zijn en waar onze dienstverlening stopt. Hier kunnen wij als team verder mee!”