Online leren en ontwikkelen bij Stuut TCB

Trainen op een manier dat het voelt alsof je op locatie traint, maar je gewoon thuis online bent? Waarbij je de tijd vergeet? Waarbij je gewoon met je teamgenoten ervaringen en informatie kunt bespreken? Het kan, en wij doen het! We hebben onderzocht hoe we online kunnen trainen met behoud van kwaliteit. En natuurlijk op een manier die dichtbij onze werkwijze blijft: praktijkgericht, interactief, laagdrempelig en direct toepasbaar. We hebben ervoor gekozen om een aantal thema’s in de vorm van een workshop aan te bieden. Mocht jullie thema of workshop er niet tussen staan, informeer dan naar de mogelijkheden om een maatwerkprogramma te maken voor jouw organisatie.

We hebben nu geruime tijd ervaring opgedaan met online trainen en op basis van die ervaring weten we wat werkt en wat niet. We hanteren daarom een aantal richtlijnen voor onze online trainingen en workshops:

  • Een online training duurt maximaal 3 uur. Tussen de verschillende onderwerpen houden we een korte pauze zodat je regelmatig even los komt van je beeldscherm.
  • We stimuleren het uitwisselen van tips en ervaringen tussen de deelnemers – leren met en van elkaar! Ook online bieden we veilige leeromgeving.
  • Werken met interactieve werkvormen is bij ons de norm. Daarom nemen alle deelnemers zichtbaar en actief deel aan de training.
  • We werken met 1 trainer bij een maximale groepsgrootte van 8 deelnemers. Bij een groepsgrootte van 12 tot 14 deelnemers werken we altijd met 2 trainers voor een maximaal leerrendement.
  • Bij voorkeur werken we met het online programma Zoom. Maar Teams is natuurlijk ook prima. Gaat jullie voorkeur uit een ander platform? Dan schakelen we graag met jullie mee.

We zijn heel blij en tevreden met het enthousiasme waarmee deelnemers reageren op onze online trainingen:

‘Ik ben aangenaam en positief verrast over hoe prettig de onlinetraining is verlopen! De tijd ging snel, het programma is afwisselend en interactief!’

‘Leuke tips, veel kleine oefeningen die de theorie helder maken, fijn om steeds in andere groepjes in de breakout rooms samen aan de slag te gaan!’

‘Er was veel interactie en we waren veel echt zelf bezig. Zo kan online trainen ook zijn!’

%
Interactief
%
Kleine oefeningen in breakout-rooms en theorie

Onze online workshops

effectieve oudergesprekken - weerstand ombuigen

Workshop omgaan
met weerstand:

‘U bent er toch alleen maar voor de gemeente en laat mij in de kou staan..’

online-workshop-omgaan-met-emoties-pcml

Workshop omgaan
met emoties:

'Zijn jullie nu helemaal gek geworden?'

online-workshop-grenzen-stellen-pcml

Workshop omgaan met grensoverschrijdend gedrag:

‘Luister meisje jij gaat dat NU regelen en heel snel, want anders....’

online-workshop-slecht-nieuws-gesprekken-pcml

workshop in het brengen van slecht nieuws:

‘We hadden graag anders willen besluiten maar...’

‘U bent er toch alleen maar voor de gemeente en laat mij in de kou staan..’

#1 Workshop omgaan met weerstand: ‘U bent er toch alleen maar voor de gemeente en laat mij in de kou staan..

Wat als je in gesprek bent met een burger of cliënt en je stuit op weerstand. Terwijl je meedenkt, oplossingen aandraagt en helder communiceert over wat er aan de hand is, maar vervolgens krijg je zinnen terug als;

  • ‘Daar ben jij toch voor?!’
  • ‘Ik betaal belasting en daarmee ook jouw salaris.’ En wie betaald die bepaalt!
  • ‘Jullie snappen er ook niks van!’
  • ‘Dat hebben we allemaal al geprobeerd...’
  • ‘Met je collega heb ik nooit problemen!’

Of je hoort een ‘ja’ maar je voelt de ‘nee’.

Wat doe je als je weerstand ontvangt en je gesprekspartner ja zegt en nee doet? En het je niet lukt om het gesprek daarover aan te gaan? Ga je dan overtuigen dat jij het goed ziet en de ander niet? Of zet je andere vaardigheden in?

In deze workshop onderzoeken we waar de weerstand vandaan komt en hoe je die in het moment kunt ombuigen. Ook onderzoeken we daarbij op welk communicatieniveau jij communiceert en op welk niveau de ander communiceert. Zijn jullie in verbinding of is er juist sprake van verwijdering?

Boek deze workshop >

'Zijn jullie nu helemaal gek geworden?'

#2 Workshop omgaan met emoties: zijn jullie nu helemaal gek geworden??.

Je werkt met burgers of cliënten. Waarbij je soms de ander iets moet vertellen over hun aanvraag wat bij de ander leidt tot een emotionele reactie. Je herkent vast één of meerdere van deze situaties in gesprekken met burgers en/of cliënten:

  • Je vertelt waar de burger of cliënt volgens de regels recht op heeft. Daarop steekt de ander zijn boosheid niet onder stoelen of banken – en laat in woorden en in lichaamstaal duidelijk merken het er niet mee een te zijn: boosheid, irritatie, soms gepaard met stemverheffing of grof taalgebruik.
  • Je wilt gesprek gericht op de toekomst, maar de burger of cliënt blijft maar terugvallen op zijn vorig afgewezen aanvraag, op toezeggingen van de wethouder of ervaringen met hun met je collega..
  • Je bent in gesprek en de ander en die blijft zichzelf maar herhalen. Je wil steeds weer terug naar het onderwerp van gesprek, maar ondanks dat vertelt de ander voor de 2e of 3e keer hetzelfde verhaal.
  • Je hebt je voorbereid op álles, maar je treft een burger of cliënt die helemaal stilvalt. Behalve wat gesnik komt er niets meer uit...

Wanneer de emotie van de ander toeneemt, kan het lastig zijn om je boodschap over te brengen. In deze workshop leer je het gedrag tijdig te herkennen, welke aanpak effectief is en hoe je deze zelf inzet.  

Door workshop 2 en 3 te combineren heb je inzicht in de meest voorkomende vormen van lastig gedrag en hoe je die effectief kan beïnvloeden. Volg je beide workshops? Dan heb je voor beide gedragssoorten een effectieve aanpak in handen!

Boek deze workshop >

‘Luister meisje jij gaat dat NU regelen en heel snel, want anders....’

#3 Workshop omgaan met grensoverschrijdend gedrag: ‘Luister meisje jij gaat dat NU regelen en heel snel, want anders....’

We hebben steeds meer te maken met mondige burgers en cliënten. Van hoogopgeleid tot amper de lagere school afgemaakt. Dit zijn burgers en cliënten die verbaal sterk zijn, makkelijk de regie nemen en goed weten wat ze willen. Ze zijn eraan gewend dat ze meestal hun zin krijgen. Het zijn de mensen die heel doelgericht het gesprek in gaan en er niet voor schromen de regie van je over te nemen. Je herkent vast één of meerdere van onderstaande situaties:

  • De burger gebruikt tussenzinnetjes zoals ‘Ach ja, dat weet jij natuurlijk niet, maar…’ en woorden als ‘meisje’ en ‘schatje’ die je het gevoel geven dat de burger geen respect voor je heeft.
  • De cliënt maakt het heel persoonlijk.
  • De cliënt stelt eisen die helemaal niet realistisch zijn; alsof jij zomaar even van een afwijzing een toewijzing kunt maken.
  • De burger die roddelt over jouw collega, komt net iets te dichtbij of geeft iets te veel complimenten.
  • De burger laat zijn of haar invloed en macht doorschijnen ‘Het zou toch heel vervelend zijn als ik hiermee naar de pers moet…’

Wanneer de ander dit gedrag inzet, kun je op verschillende manieren reageren. Iedereen reageert hier anders op – de één laat het gedrag in eerste instantie toe en heeft daar later spijt van. De ander raakt onzeker of voelt zich uitgedaagd en gaat de strijd aan. Weer een ander negeert het.

In deze workshop leer je het grensoverschrijdend gedrag tijdig te herkennen, welke aanpak effectief is en hoe je deze zelf inzet met behoud van regie.

Door workshop 2 en 3 te combineren heb je inzicht in de meest voorkomende vormen van lastig gedrag en hoe je die effectief kan beïnvloeden. Volg je beide workshops? Dan heb je voor beide gedragssoorten een effectieve aanpak in handen!

Boek deze workshop >

‘We hadden graag anders willen besluiten maar...’

#4 workshop in het brengen van slecht nieuws: ‘We hadden graag anders willen besluiten maar...’

In je werk zal je met regelmaat een boodschap moeten brengen die door de ander als ‘slecht nieuws’ wordt opgevat. Het kan gaan over grote onderwerpen zoals een afwijzing van een aanvraag voor een medische voorziening of bouwplan. Maar ook over kleinere dingen: nog ontbrekende gegevens aanleveren of de cliënt  was weer te laat op zijn afspraak.

De ander kan verschillend reageren; van dichtklappen tot woede, van onderhandelen tot ontkennen.

Hoe zorg je ervoor dat je slecht nieuws, goed brengt? Zodat de ander de boodschap ontvangt (dat is iets anders dan het er mee eens zijn) en jullie daarna nog samen door één deur kunnen. Wanneer voer je het gesprek alleen en wanneer juist samen? En hoe pak je het gesprek dan aan? En wat is het verschil tussen een meningsverschil en een conflict? Deze workshop helpt je om dit type gesprek goed voorbereid in te gaan.

Boek deze workshop >

Onze online workshops

effectieve oudergesprekken - weerstand ombuigen

Workshop omgaan
met weerstand:

‘U bent er toch alleen maar voor de gemeente en laat mij in de kou staan..’

Title‘U bent er toch alleen maar voor de gemeente en laat mij in de kou staan..’

#1 Workshop omgaan met weerstand: ‘U bent er toch alleen maar voor de gemeente en laat mij in de kou staan..

Wat als je in gesprek bent met een burger of cliënt en je stuit op weerstand. Terwijl je meedenkt, oplossingen aandraagt en helder communiceert over wat er aan de hand is, maar vervolgens krijg je zinnen terug als;

  • ‘Daar ben jij toch voor?!’
  • ‘Ik betaal belasting en daarmee ook jouw salaris.’ En wie betaald die bepaalt!
  • ‘Jullie snappen er ook niks van!’
  • ‘Dat hebben we allemaal al geprobeerd...’
  • ‘Met je collega heb ik nooit problemen!’

Of je hoort een ‘ja’ maar je voelt de ‘nee’.

Wat doe je als je weerstand ontvangt en je gesprekspartner ja zegt en nee doet? En het je niet lukt om het gesprek daarover aan te gaan? Ga je dan overtuigen dat jij het goed ziet en de ander niet? Of zet je andere vaardigheden in?

In deze workshop onderzoeken we waar de weerstand vandaan komt en hoe je die in het moment kunt ombuigen. Ook onderzoeken we daarbij op welk communicatieniveau jij communiceert en op welk niveau de ander communiceert. Zijn jullie in verbinding of is er juist sprake van verwijdering?

Boek deze workshop >

online-workshop-omgaan-met-emoties-pcml

Workshop omgaan
met emoties:

'Zijn jullie nu helemaal gek geworden?'
 

Title‘U bent er toch alleen maar voor de gemeente en laat mij in de kou staan..’

#2 Workshop omgaan met emoties: zijn jullie nu helemaal gek geworden??.

Je werkt met burgers of cliënten. Waarbij je soms de ander iets moet vertellen over hun aanvraag wat bij de ander leidt tot een emotionele reactie. Je herkent vast één of meerdere van deze situaties in gesprekken met burgers en/of cliënten:

  • Je vertelt waar de burger of cliënt volgens de regels recht op heeft. Daarop steekt de ander zijn boosheid niet onder stoelen of banken – en laat in woorden en in lichaamstaal duidelijk merken het er niet mee een te zijn: boosheid, irritatie, soms gepaard met stemverheffing of grof taalgebruik.
  • Je wilt gesprek gericht op de toekomst, maar de burger of cliënt blijft maar terugvallen op zijn vorig afgewezen aanvraag, op toezeggingen van de wethouder of ervaringen met hun met je collega..
  • Je bent in gesprek en de ander en die blijft zichzelf maar herhalen. Je wil steeds weer terug naar het onderwerp van gesprek, maar ondanks dat vertelt de ander voor de 2e of 3e keer hetzelfde verhaal.
  • Je hebt je voorbereid op álles, maar je treft een burger of cliënt die helemaal stilvalt. Behalve wat gesnik komt er niets meer uit...

Wanneer de emotie van de ander toeneemt, kan het lastig zijn om je boodschap over te brengen. In deze workshop leer je het gedrag tijdig te herkennen, welke aanpak effectief is en hoe je deze zelf inzet.  

Door workshop 2 en 3 te combineren heb je inzicht in de meest voorkomende vormen van lastig gedrag en hoe je die effectief kan beïnvloeden. Volg je beide workshops? Dan heb je voor beide gedragssoorten een effectieve aanpak in handen!

 

Boek deze workshop >

online-workshop-grenzen-stellen-pcml

Workshop omgaan met grensoverschrijdend gedrag:

‘Luister meisje jij gaat dat NU regelen en heel snel, want anders....’

Title‘U bent er toch alleen maar voor de gemeente en laat mij in de kou staan..’

#3 Workshop omgaan met grensoverschrijdend gedrag: ‘Luister meisje jij gaat dat NU regelen en heel snel, want anders....’

We hebben steeds meer te maken met mondige burgers en cliënten. Van hoogopgeleid tot amper de lagere school afgemaakt. Dit zijn burgers en cliënten die verbaal sterk zijn, makkelijk de regie nemen en goed weten wat ze willen. Ze zijn eraan gewend dat ze meestal hun zin krijgen. Het zijn de mensen die heel doelgericht het gesprek in gaan en er niet voor schromen de regie van je over te nemen. Je herkent vast één of meerdere van onderstaande situaties:

  • De burger gebruikt tussenzinnetjes zoals ‘Ach ja, dat weet jij natuurlijk niet, maar…’ en woorden als ‘meisje’ en ‘schatje’ die je het gevoel geven dat de burger geen respect voor je heeft.
  • De cliënt maakt het heel persoonlijk.
  • De cliënt stelt eisen die helemaal niet realistisch zijn; alsof jij zomaar even van een afwijzing een toewijzing kunt maken.
  • De burger die roddelt over jouw collega, komt net iets te dichtbij of geeft iets te veel complimenten.
  • De burger laat zijn of haar invloed en macht doorschijnen ‘Het zou toch heel vervelend zijn als ik hiermee naar de pers moet…’

Wanneer de ander dit gedrag inzet, kun je op verschillende manieren reageren. Iedereen reageert hier anders op – de één laat het gedrag in eerste instantie toe en heeft daar later spijt van. De ander raakt onzeker of voelt zich uitgedaagd en gaat de strijd aan. Weer een ander negeert het.

In deze workshop leer je het grensoverschrijdend gedrag tijdig te herkennen, welke aanpak effectief is en hoe je deze zelf inzet met behoud van regie.

Door workshop 2 en 3 te combineren heb je inzicht in de meest voorkomende vormen van lastig gedrag en hoe je die effectief kan beïnvloeden. Volg je beide workshops? Dan heb je voor beide gedragssoorten een effectieve aanpak in handen!

 

Boek deze workshop >

online-workshop-slecht-nieuws-gesprekken-pcml

workshop in het brengen van slecht nieuws:

‘We hadden graag anders willen besluiten maar...’
 

Title‘U bent er toch alleen maar voor de gemeente en laat mij in de kou staan..’

#4 workshop in het brengen van slecht nieuws: ‘We hadden graag anders willen besluiten maar...’

In je werk zal je met regelmaat een boodschap moeten brengen die door de ander als ‘slecht nieuws’ wordt opgevat. Het kan gaan over grote onderwerpen zoals een afwijzing van een aanvraag voor een medische voorziening of bouwplan. Maar ook over kleinere dingen: nog ontbrekende gegevens aanleveren of de cliënt  was weer te laat op zijn afspraak.

De ander kan verschillend reageren; van dichtklappen tot woede, van onderhandelen tot ontkennen.

Hoe zorg je ervoor dat je slecht nieuws, goed brengt? Zodat de ander de boodschap ontvangt (dat is iets anders dan het er mee eens zijn) en jullie daarna nog samen door één deur kunnen. Wanneer voer je het gesprek alleen en wanneer juist samen? En hoe pak je het gesprek dan aan? En wat is het verschil tussen een meningsverschil en een conflict? Deze workshop helpt je om dit type gesprek goed voorbereid in te gaan.

 

Boek deze workshop >

Hebben we je nieuwsgierig gemaakt en doe je mee? We maken graag kennis met je en zijn benieuwd naar hoe wij van toegevoegde waarde kunnen zijn!

Kies je voor Stuut TCB, dan kies je voor: 

icon-praktijkgericht

Praktijkgericht

Wie zit er te wachten op een lang theoretisch verhaal van een trainer die al lange tijd niet meer ‘met de voeten in de klei’ heeft gestaan? Waarna je je hele manier van gesprekken moet aanpassen zodat het past binnen het ‘format’ van het trainingsbureau? Jij vast niet!

We werken met jullie praktijkvoorbeelden en delen kennis waarvan wij weten dat ze in de praktijk werken en die je gemakkelijk eigen kunt maken.

icon-interactief

Interactief

We horen vaak dat de tijd voorbij is gevlogen en dat is precies wat we graag willen. Het betekent dat je prettig hebt gewerkt en onze training al je focus had.

icon-laagdrempelig

Laagdrempelig

Niemand wil voor de groep staan en ‘afgaan’ (zo zien wij het niet, maar zo voelt het soms wel). Wij creëren een sfeer waar het voor iedereen mogelijk is om mee te doen. Het is en blijft een vaardighedentraining; het gaat over leren en doen, maar wel op de manier die voor jou fijn is. Bij ons moet niks en we vragen je niet over je eigen grens heen te gaan.

icon-direct-toepasbaar

Direct toepasbaar

‘Ik heb de vaardigheden de volgende dag gelijk ingezet en ik was aangenaam verrast over het effect!’. Dat is wat we je gunnen! Je besteedt tijd en energie in het volgen van een training, dan is het ook de bedoeling dat je er echt iets aan hebt in de praktijk. We maken het programma zo dat het voor iedereen mogelijk is om het snel succesvol toe te passen.

Ja, ik wil met jullie aan de slag!

Wanneer je een online workshop wilt boeken, vul dan onderstaand formulier in en wij nemen contact met je op voor het vaststellen van een datum.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Download gratis boek

Je bent gespreksleider, maar je hebt helemáál niet het gevoel dat je ‘leidt’?

 

Versterk je gespreksvaardigheden met:

​ “Help! Het gesprek loopt bij me weg…”

PS: Wie werkzaam is bij de overheid heeft recht op een veilige werkplek zonder agressie. Het creëren van een sociaal veilig werkklimaat is niet alleen noodzakelijk om goed te kunnen leren, maar ook omdat het moet. Zorgen voor de sociale veiligheid van medewerkers is namelijk wettelijk verplicht.

Zo schrijven de Arbowet en de cao’s voor het onderwijs voor dat de werkgever verplicht is een beleid te voeren. Dit moet gericht zijn op de bescherming van medewerkers tegen onder andere seksuele intimidatie, agressie en geweld en het voorkomen van ongewenst gedrag.

Wil jij ook jouw medewerkers beschermen tegen ongewenst gedrag van anderen? Zo ja, neem dan contact met ons op om vrijblijvend de mogelijkheden te bespreken.