Interne problemen in organisaties komen overal voor; die zijn niet altijd te voorkomen.

Maar als er binnen uw organisatie slecht met en over elkaar gecommuniceerd wordt, ontstaan problemen eerder. Dan is oplossen van die problemen ook moeilijk, want daarvoor is goede communicatie nodig. Een probleem zal dan juist eerder escaleren.

Dit zijn de meest voorkomende problemen binnen bedrijven en overheidsinstanties:

  • Conflicten op het werk
  • Pesten op het werk
  • Intimidatie op de werkvloer
  • Agressie op de werkvloer
  • Confrontatiemijdend gedrag
  • Elkaar niet aanspreken
  • Moeite met slechtnieuwsgesprek voeren

Het gaat dus vaak om gedrag, dat voortkomt uit slechte communicatie.

Te veel focus op de inhoud

Bedrijven en organisaties focussen vaak te veel op de inhoud. Het gaat altijd om de kwaliteit van een product of dienst. Terwijl dáár meestal weinig mis mee is; de meeste werknemers zijn goed in hun vak.

Wat vergeten wordt, is praten over hoe men werkt, en hoe dat beter kan.

  • Collega’s wisselen te weinig werkervaringen uit
  • Praten te weinig over goede en slechte ervaringen
  • Gooien werk over de schutting
  • Spreken elkaar niet genoeg aan op dingen die niet goed gaan
  • Laten irritaties te hoog oplopen
  • Geven elkaar geen tips om beter of slimmer te werken

Ook directie en leidinggevenden communiceren slecht

Directie en leidinggevenden weten vaak ook niet goed hoe zij beleid op een goede manier uitrollen. Inhoudelijk zijn zij sterk, maar vaak zien zij dat opdrachten of nieuwe werkwijzen niet opgepikt worden. Maar zij confronteren de werkvloer daar meestal niet mee: ze weten gewoonweg niet hoe ze dat moeten communiceren.

Interne problemen krijgen zo de kans om uit te groeien. Uit te groeien tot conflicten en wangedrag. Of slechte producten en diensten. Slechte service. Waardoor klanten uiteindelijk weggaan, en nieuwe klanten moeilijker aan te trekken zijn.

Succesvolle interne communicatie

Mijn trainingen, coaching en bemiddeling leren medewerkers van directie tot werkvloer beter onderling te communiceren, en zich bewust te worden van eigen gedrag én (de invloed daarvan op) het gedrag van anderen.

Ik geef handvatten bij de volgende vragen:

  • Hoe kan ik collega’s op een goede manier aanspreken op ongewenst gedrag?
  • Ik word gepest op de werkvloer. Wat kan ik daar tegen doen?
  • Mijn medewerker wordt gepest. Wat kan ik daar als organisatie tegen doen?
  • Hoe stel ik mijn eigen grenzen?
  • Hoe geef ik op een goede manier feedback?
  • Hoe motiveer ik werknemers om mijn beleid uit te voeren?
  • Hoe voer ik een slechtnieuwsgesprek?
  • Hoe ga ik om met weerstand. Van anderen, én van mezelf?
  • Hoe ga ik om met emoties, van mezelf én anderen?
  • Hoe kan ik me goed voorbereiden op het proces van een gesprek, en niet alleen op de inhoud?

Mensen die ik op interne communicatie heb getraind en gecoacht, zijn ontzettend blij met de praktische kennis die ze direct kunnen toepassen in hun dagelijkste werk.

  • Zij gaan met meer plezier naar hun werk
  • Gaan beter om met hun collega’s
  • Voelen zich prettiger, ook privé
  • Zijn zich bewust van hun gedrag, en wat dat met de ander doet
  • Zijn zich bewuster van andermans gedrag, en wat dat met henzelf doet
  • Pestgedrag op de werkvloer wordt teruggedrongen

Dit is wat mijn klanten zelf zeggen:

Ik ben me nu bewust van er binnen een afdeling/met mensen gebeurt, en hoe je iets negatiefs kunt ombuigen naar iets positiefs”

Een bevestiging dat regelmatig écht in de spiegel kijken geen overbodige luxe is”

Ik durf nu ook ‘nee’ te zeggen”

Ik heb nu vertrouwen in een goede collegiale samenwerking”

Ik hoop dat wat we met elkaar hebben afgesproken, ook tot uitvoer wordt gebracht”

Eindelijk geleerd hoe je op een goede manier feedback geeft”

Voortaan denk ik eerst na voordat ik wat zeg”

Nu weet ik hoe ik met iemand moet praten die het niet met mij of de organisatie eens is”

Dat ik door beter voor mezelf kan zorgen een betere bijdrage kan leveren aan de organisatie! Waardoor mijn werkplezier ook ontzettend omhoog gaat”

Maak een afspraak

Bel (06 319 17 268) of mail mij.

Een gesprek is altijd vrijblijvend. U bent tot niets verplicht, terwijl u na het gesprek wél al een veel beter beeld van de problemen binnen uw bedrijf hebt.

Laat een reactie achter