Gespreksleider: deze vaardigheden móet u bezitten
U bent gespreksleider en u wilt weten welke vaardigheden en competenties onmisbaar zijn?
Bekijk de video (101 seconden) en/of lees de tekst:
Pas met de juiste vaardigheden wordt een keukentafelgesprek succesvol
U bent gespreksleider en moet keukentafelgesprekken voeren voor de Wmo. Burgers vinden deze gesprekken vaak vreselijk spannend: ze voelen zich vaak niet gehoord, hebben het idee dat alles hen opgelegd wordt, en voelen zich soms zelfs vernederd.
Het is dus niet moeilijk voor te stellen dat allerlei emoties over tafel vliegen, en dat die soms behoorlijk hoog kunnen oplopen. Hoe houdt u als gespreksleider de regie over zo’n gesprek? Hoe zorgt u niet alleen goed voor uzelf, maar ook voor degenen met wie u het gesprek voert? Daarvoor heeft u (onder andere) de volgende vaardigheden en competenties nodig:
- Open, eerlijke en nieuwsgierige houding
- Goed kunnen luisteren
- Regelmatig samenvatten wat er is gezegd
- Neutraal blijven
- Transparant zijn
- Weten hoe u moet omgaan met emoties, kunnen kalmeren als dat nodig is
- Mensen bij de les houden
- Grenzen stellen
Bezit u deze vaardigheden niet, dan loopt het gesprek van u weg. U voelt zich al snel als een boot zonder roer, ronddobberend op zee.
Wilt u deze vaardigheden leren?
Volg dan bij mij een training gespreksleider (coaching on the job is ook mogelijk!). Ik geef u alle tools in handen om regie te houden over keukentafelgesprekken, maar natuurlijk ook in andere situaties.
Bel (06 319 17 268) voor meer informatie!